Fjordane friluftsråd inviterar til by(gd)ryddedag

Byryddedagen går av stabelen 4. mai, og vi i Fjordane Friluftsråd oppfordrer alle lag, organisasjonar, skuler og bedrifter til å engasjere seg i å rydde sin tettstad.

Fjordane friluftsråd skriv:

Ryddeaktivitet trenger ikke å skje den 4. mai, men avhengig av hva som best lar seg gjøre for deres organisasjon. For bedrifter vil rydding i arbeidsplassen være mest relevant.

Rydding skal være enkelt. Krav til utstyr er hansker og en søppelsekk å samle søppelet. Rundt om i våre medlemskommuner finner du både hansker og søppelsekker som kan benyttes.

Finn din lokale utstyrslager

Korleis arrangere strandryddig

Forsøpling fra land er den største kilden til forsøpling på strender, ved kysten eller i havet. Målt i vekt er 70% - 80% av plasten i havet blitt transportert fra land via elver og kystlinjer. Forsøpling fra land havner i havet på flere måter; ting faller ut fra fulle søppelbøtter, tas av vinden eller av fugler, detter ut av lomma osv. Steder langs kysten er spesielt utsatt fordi det er så kort vei fra byrommet/ tettsted til sjøkanten. Derfor er det viktig at vi holder tettstedet vårt rent og fri fra forsøpling. Hvis vi ryddar i byer og tettsteder, bidrar vi til en ren kyst og rent hav!

Vis hensyn til fuglene når du rydder

Fjordane Friluftsråd er ein interkommunal organisasjon starta opp i 2017. Solund, Bremanger, Askvoll, Kinn, Stad og Stryn er medlemskommunar i friluftsrådet.

• Postadresse:
    Bremanger kommune